Поради психолога для учнів які готуються до здачі ЗНО
Зовнішнє незалежне оцінювання
Вам пощастило! У ЗНО багато переваг:
1. Ваша оцінка не залежатиме від суб’єктивного ставлення до Вас екзаменатора.
2. У Вас не буде бар’єрів спілкування з екзаменатором.
3. Ви зможете добре подумати перш ніж дати відповідь.
4. Вам ніхто не задасть додаткових запитань.
5. Не буде нічого несподіваного.
6. Не буде зайвих переживань.
7. Ви зможете використати результати тестування для вступу до декількох навчальних закладів.
Не хвилюйтеся - у вас буде все гаразд!
Як краще запам’ятовувати матеріал.
-
Магічна сімка
Ви ніколи не замислювалися чому в давнину число сім було популярним і оточеним таємничим ореолом. Психологи розкрили секрет «магічної» сімки . Виявляється , такий у середньому обсяг нашої пам’яті.
За умови одночасного сприймання вона здатна утримати і потім відтворити в середньому сім об’єктів. При чому сім літер запам’ятовується не легше ніж сім слів чи сім фраз.
Тому, якщо обсяг матеріалу, який треба запам’ятати, дуже великий , краще поділити його на змістовні уривки, прагнучи, щоб їх було не більше семи. Ще один висновок з цього правила: змістовні частини матеріалу треба збільшувати і узагальнювати , передаючи головну думку однією фразою.
Адже для запам’ятовування одного речення і однієї думки , в якій міститься зміст двосторінкового тексту, потрібний порівняно однаковий обсяг пам’яті. Ось, що писав з цього приводу американський психолог Міллер, який відкрив це явище: « Це схоже на те , коли б вам довелося носити ваші гроші в гаманці, який може вмістити тільки сім монет, гаманцеві байдуже , чи будуть ці монети пенсами чи срібними доларами».
2. Шукайте зв’язки.
Любителі детективів знають, що досвідчений сищик не поспішає одягати наручники на рядового члена банди. Значно важливіше виявити зв’язки злочинця, вийти на ватажків. Іншими словами, серед другорядного треба виявити найголовніше. Через те не слід поспішати запам’ятовувати складний текст, не розібравшись в його внутрішніх зв’язках,
не зрозумівши хід міркувань автора. У матеріалі можуть бути такі зв’язки:
- Змістові. Текст, в якому одна думка логічно визначає іншу , що йде за нею, запам’ятовується порівняно легко. Через те з самого початку постарайтеся зрозуміти зміст тексту, побачити логічні зв’язки між абзацами, параграфами, розділами.
- Структурні. Психологічні експерименти показали , що під час запам’ятовування логічно не пов’язаних між собою слів (термінів, іноземних слів ) важливе значення має їх розміщення на аркуші, об’єднання в групи (наприклад , цифр у номери телефону) і навіть у якійсь фігурі. Підкреслюйте, обводьте, робіть скорочення групуйте слова, які починаються з однієї літери.
3. Як повторювати ?
Що краще - ще раз прочитати текст чи спробувати переказати його своїми словами?
В одному експерименті, присвяченому вивченні пам’яті, студентів поділили на чотири групи. У першій - уривок тексту читали чотири рази , у другій - тричі і раз переказували, у третій - читали двічі і двічі переказували, у четвертій - тільки раз і тричі переказували. Зміст тексту найкраще запам’ятали студенти четвертої групи, найгірше - першої.
Отже, переказ тексту своїми словами сприяє кращому його запам’ятовуванню, ніж багаторазове читання, оскільки це активна, організована метою робота.
Таким чином, вам потрібно розбити текст не більше ніж на сім частин, пов’язати їх між собою, виділити опори і завчити їх, повторюючи за наведеною схемою.